ශ්රී ලංකාවේ විදුලි මෝටර් රථ ආනයන ක්ෂේත්රයේ වැදගත් ඉදිරි පියවරක් සනිටුහන් කරමින්, මතභේදාත්මක මෝටර් බල වර්ගීකරණයන් සම්බන්ධයෙන් ශ්රී ලංකා රේගුව සමඟ සති ගණනාවක් පුරා පැවති නීතිමය අරගලයකින් අනතුරුව, රඳවාගෙන සිටි විදුලි මෝටර් රථ සිය ගණනක් නිදහස් කරන ලෙස අභියාචනාධිකරණය නියෝග කර ඇති බව .BYD හි නිල නියෝජිත John Keells CG Auto (JKCG) සමාගම නිවේදනය කරයි.
සිය නවතම ප්රකාශයේ, JKCG සමාගම තහවුරු කළේ, ජනප්රිය BYD ATTO 1 සහ ATTO 2 මාදිලි ඇතුළුව විදුලි මෝටර් රථ 631 ක් අඛණ්ඩව රඳවා තබා ගැනීමට එරෙහිව 2025 සැප්තැම්බර් 26 සහ ඔක්තෝබර් 2 යන දිනවල අතිරේක රිට් පෙත්සම් දෙකක් ගොනු කළ බවයි.
2025 නොවැම්බර් 11 වන දින, ආයතනික සහ බැංකු ඇපකර යටතේ වාහන නිදහස් කිරීමට රේගුව අධිකරණයේදී එකඟ වූ බව සමාගම පැවසූ අතර, එය මෙම අර්බුදයට මැදි වූ පාරිභෝගිකයින්ට සහ ආනයනකරුවන්ට විශාල සහනයක් විය.
මාස ගණනාවක් පුරා විදුලි මෝටර් රථ වෙළඳපොළේ ආධිපත්යය දැරූ මෙම ආරවුලට මූලික වී ඇත්තේ, රඳවාගෙන ඇති වාහන ආනයනකරුවන් විසින් ප්රකාශයට පත් කරන ලද කිලෝවොට් (kW) 100 ක මෝටර් බල සීමාව ඉක්මවා යන්නේ ද යන්නයි. රේගු නිලධාරීන් චෝදනා කරන්නේ ඇතැම් BYD මාදිලිවල කිලෝවොට් 150ක මෝටර් අඩංගු විය හැකි බවත්, එවිට ඒවාට කිලෝවොට් 100 ප්රභේදය සඳහා වන රුපියල් මිලියන 2.4 ක බද්දට සාපේක්ෂව, එක් ඒකකයකට ආසන්න වශයෙන් රුපියල් මිලියන 5.4 ක ඉහළ සුරා බද්දක් අය විය යුතු බවත් ය.
රේගුවේ අර්ථකථනයට විරුද්ධ වෙමින් JKCG සමාගම පැවසුවේ, පරීක්ෂා කිරීමේ සහ සත්යාපනය කිරීමේ ප්රතිඵල ලැබෙන තෙක් ඕනෑම බදු වෙනසක් පියවීම සඳහා එක් වාහන කාණ්ඩයක් සඳහා ආයතනික ඇපකර (Corporate Guarantees) සහ ඉතිරිය සඳහා බැංකු ඇපකර (Bank Guarantees) ලබා දෙමින් තමන් හොඳ චේතනාවෙන් ක්රියා කළ බවයි. මුලදී ප්රතික්ෂේප වුවද, පසුව මෙම විධිවිධානය අධිකරණයේදී පිළිගත් අතර, රේගුවට තොග නිදහස් කිරීම ආරම්භ කිරීමට ඉඩ සැලසිණි.
සිය ප්රකාශයේ JKCG සමාගම යළි අවධාරණය කළේ, "වාහන නිෂ්කාශනය සඳහා ගෝලීයව පිළිගත් සම්මතය වන්නේ නිෂ්පාදකයාගේ සහතිකය (Manufacturer’s Certificate) මත රේගුව විශ්වාසය තැබීම" බවත්, අවශ්ය නම්, "නිරවද්යතාව, විශ්වසනීයත්වය සහ ස්ථාවරත්වය සහතික කිරීම සඳහා ඕනෑම තාක්ෂණික සත්යාපනයක් ජාත්යන්තරව පිළිගත් මෝටර් රථ රසායනාගාරයකදී සිදු කළ යුතු" බවත්ය.
බලය සත්යාපන පරීක්ෂණ පැවැත්වීමේදී රේගුව ප්රමාද වීම පිළිබඳව ද සමාගම අවධානය යොමු කළේය. මෝටර් බලය සත්යාපනය කිරීමට රේගුවට සහාය වීම සඳහා අවශ්ය තාක්ෂණික උපකරණ සහ ස්කෑන් යන්ත්ර ලබා දීමට ඉදිරිපත් වෙමින් තමන් දිවුරුම් ප්රකාශයක් ගොනු කළ බව JKCG පැවසීය. ඒ අනුව, 2025 නොවැම්බර් 6 වන දින, සමාගම විසින් මෝටර් සහ මෘදුකාංග සත්යාපනය සඳහා වාහනයේ පද්ධතියට (OBD) සම්බන්ධ වන විශේෂිත මෙවලමක් වන වාහන රෝග විනිශ්චය සේවාවක් (VDS) ලබා දෙන ලදී. කෙසේ වෙතත්, රේගුව එදින පරීක්ෂණ සිදු නොකළ අතර, මීළඟ පියවර තීරණය කරන බව එතැන් සිට අධිකරණයට දන්වා ඇත.
වසංගතයෙන් පසු ආනයන ලිහිල් කිරීමත් සමඟ විදුලි මෝටර් රථ සඳහා වැඩි වන ඉල්ලුම මධ්යයේ, කල්තියා වාහන ඇණවුම් කළ පාරිභෝගිකයින්ට මෙම දීර්ඝකාලීන රඳවා තබා ගැනීම බරපතල අපහසුතාවයක් ඇති කළ බව JKCG පිළිගත්තේය. මෙම නිදහස් කිරීමේ නියෝගය "අපගේ වගකීම් ඉටු කිරීමට සහ තවදුරටත් ප්රමාදයකින් තොරව වාහන ලබා දීමට දැන් අපට හැකියාව ලබා දෙනු ඇත" යැයි පවසමින් සමාගම ගැනුම්කරුවන්ට ඔවුන්ගේ ඉවසීම වෙනුවෙන් ස්තූති කළේය.
2023 දී ආනයන තහනම ඉවත් කිරීමෙන් පසු BYD වෙළඳපොළේ ආධිපත්යය දරන බැවින්, මෙම නඩුව ශ්රී ලංකාව තුළ විදුලි මෝටර් රථ වර්ගීකරණය, බදු අය කිරීම සහ සත්යාපනය කරන ආකාරය පිළිබඳ පූර්වාදර්ශයක් විය හැකි බව කර්මාන්ත විශ්ලේෂකයෝ පෙන්වා දෙති. රාජ්ය ආදායම සුරක්ෂිත කරන අතරම විදුලි සංචලතාව ප්රවර්ධනය කිරීමට රට උත්සාහ දරන බැවින්, රේගු තක්සේරුවලදී පැහැදිලි තාක්ෂණික ප්රමිතීන් සහ වැඩි විනිවිදභාවයක් අවශ්ය බව ද මෙම තීන්දුව මගින් ඉස්මතු කෙරේ.
මුලාශ්රය :
Court Intervention Frees Hundreds of BYD EVs amid Duty Probe
https://english.newstube.lk/business/9233-court-intervention-frees-hundreds-of-byd-evs-amid-duty-probe

